Elbilen gør bykørsel nemmere

15. dec 2017 -
This describes the image
Renault har i år lanceret en ny Kangoo Z.E., som er en lille elektrisk varebil. Foto: Henrik Denman
Skrevet af: Henrik Denman

Elektriske varebiler har været på vej i flere år, men det er først nu, at der kommer varebiler med en rækkevidde, der gør det interessant for detailhandlen at overveje at tage den grønne vej, ikke mindst til distributionskørsel i de større byer.

Renault har i år lanceret en ny Kangoo Z.E., som er en lille elektronisk varebil. Det er den første masseproducerede elektriske varebil, som har en rækkevidde på 270 km.

Renaults elektriske varebil kom på markedet allerede i 2010, men den har aldrig slået an bl.a. på grund af vanskelige batteriforhold. I den nye Kangoo Z.E. har bilen fået hurtig opladning.

Renaults løsning bruger varebilen som et kraftcenter, hvor bilens strøm kan give strøm til huset eller forretningen i spidsbelastningstider, og omvendt kan bilen modtage strøm fra huset eller forretningen om natten. Systemet kaldes vehicle-to-grid og grid-to-vehicle.

I den nye version har Kangoo Z.E. fået 50 pct. længere rækkevidde, og det vil sige op til 270 km ved blandt kørsel. I den virkelige verden er der formentlig snarere tale om ca. 200 km rækkevidde om sommeren, men det er også betydeligt mere end den tidligere model af den elektriske Kangoo.

Hurtig acceleration

Renault satser ikke kun på den lille varebil i en elektrisk version. Den franske bilfabrik
er også på vej med en elektrisk version af den store kassevogn Master.

Den nye Kangoo har en dobbelt så kraftig lader, så bilen oplades på seks timer mod omkring otte timer tidligere. Som noget nyt har den også en varmepumpe.

Dansk Handelsblad har prøvekørt den nye elektriske Kangoo. En af de store fordele
ved den elektriske varebil er, at den er meget hurtig. Det gælder især, når man
accelererer, så den er meget velegnet til distributionskørsel i bytrafik.

Elbilen giver i højere grad mulighed for at aflevere varer til butikker i nattetimerne. I
mange kommuner er det i dag yderst vanskeligt at køre ind i byzone med traditionelle
dieselbiler, fordi de støjer for meget, men det problem kommer elbilen uden om.

Når man kører ved lav hastighed under 30 km, udsender den elektriske bil en lyd
– ganske enkelt for at advare især fodgængere og cyklister om, at den ellers tavse varebil
er i nærheden. Man vænner sig ganske hurtigt til den specielle lyd, og man kan i øvrigt
skifte mellem flere lyde.

Kangoo Z.E. fås kun med automatgear, og motoren yder 60 HK. Priser starter ved 220.000 kr. ekskl. moms.

Opdateret 10. nov 2020

Vil du vide mere?