True Gum solgt til svensk fødevarekoncern for 170 millioner

Bæredygtighed 6. dec 2021 - 2 min læsetid
This describes the image
Foto: PR
  • Det bæredygtige danske tyggegummi-brand er blevet en lukrativ forretning for ejerne. Nu sælges virksomheden til svenske Humble. 

Skrevet af: Søren Tougaard

Efter blot fire års levetid har stifterne og investor-kredsen bag danske True Gum solgt virksomheden videre til den svenske fødevarekoncern Humble, meddeler parterne i en pressemeddelelse. 

Salgsprisen lyder på 170 mio. kr. Hertil kan yderligere 83 mio. kr. tilfælde ejerkredsen, såfremt True Gum lever op til et bestemt driftsresultat frem mod 2024. 

Bag det naturlige og plastikfrie tyggegummi står stifterne Peter Regnersgaard, Morten Ebdrup, Jakob Motzfeldt og Zabrina Ziegler. Desuden ejer de danske forretningsfolk Jeppe Christensen og Michael Andersen mellem 15 og 20 pct. af tyggegummi-selskabet, men den tyske venturefond Oyster Bay har en ejerandel på mellem 10 og 15. pct. 

Siden stiftelsen er True Gum kommet ud i en lang række kæder på 22 internationale markeder. Herhjemme forhandles brandet blandt andre af 7-Eleven, Matas samt Coop og Salling Group. I 2020 havde selskabet bag True Gum et overskud på ca. 2,1 mio. kr. Til næste år er forventningen en omsætning på 96 mio. kr. og et ebitda-resultat på 16 mio. kr.  

- Det er utroligt spændende at byde True Gum velkommen til Humble. Det er lykkedes holdet at identificere et uudnyttet marked for fuldstændigt naturlige og plastikfrie tyggegummi, og selskabet er hurtigt blevet en markedsleder i sin niche, lyder det fra Simon Petrén, adm. direktør i Humble. 

 

 

 

 

Opdateret 6. dec 2021