Handelsplatform for fødevareproducenter øjner internationalt spring

Bæredygtighed 12. apr 2022 - 3 min læsetid
This describes the image
Jan Andersen, salgsdirektør i Pantrii, kom til i starten af 2021. Han var før salgsdirektør i Dagrofa Foodservice.  Foto: Ulrik Samsøe Figen
  • Pantrii hjælper små, bæredygtige og økologiske producenter til markedet. Konceptet kan snart flyve internationalt.

Skrevet af: Søren Tougaard

Pantrii kunne godt være navnet på en eksotisk restaurant i Indre By, men bag det gemmer der sig en online markedsplads for over 200 små, lokale fødevareproducenter, der dermed har en samlet salgsplatform til professionelle indkøbere.

Forretningsideen opstod som Råhandel, der netop har skiftet brandnavn inspireret af det engelske ord pantry, der betyder spisekammer. Og det er netop sådan, virksomheden med 15 ansatte ser sig selv.

Salgsdirektør Jan Andersen kom sidste år til virksomheden fra et lignende job hos Dagrofa Foodservice.

Han mener, man har et fastlåst fødevaremarked i Danmark i dag, der ikke levner meget plads til de små madiværksættere, der bringer nye, spændende produkter til markedet.

- Vi har en idealistisk tilgang og vil gerne lave en transparant værdikæde, der skaber udvikling på fødevaremarkedet – og værdi for kunderne i den sidste ende. Transparent Food Trade, som er vores slogan, handler om ærlighed. Både i produkter og handel, siger Jan Andersen.

Pantriis kunder er hoteller, restauranter, kantinekæder, specialbutikker, gårdbutikker og dagligvarehandlen. Markedspladsen samarbejder f.eks. med Irma og Coops brugskæder om at udbrede flere lokale varer i butikkerne.

- Vi har et samarbejde med Coop, hvor de tager nogle af de små producenter ind, som gerne vil på markedet. Det er en stor del af vores DNA at hjælpe små producenter til at komme ind, udvikle sig og skabe et mere diverst fødevaremarked, siger Jan Andersen.

Står foran funding

Pantriis over 200 producenter er alle bæredygtige, økologiske og lokale. Det er alle fødevaretrends på vej frem.

Men det er ikke altid lokale fødevarer hænger sammen med bæredygtighed, fortæller Jan Andersen.

- Et eksempel er vores paranødder fra Klimamad, som er vokset vildt i den bolivianske jungle og samlet af det oprindelige folk. De er et godt alternativ til mandler, som påvirker klimaet meget mere, fordi de dyrkes på farme. Paranødder fra Bolivia er ikke lokale, men de kan godt give mening, og det skal vi også lære. Vi skal tænke os om, når vi snakker klima, siger salgsdirektøren.

Hele fødevarebranchen er ramt af prisstigninger, men trods de stærkt stigende priser, forventer Jan Andersen ikke, at efterspørgslen falder.

- Der er ikke ret mange professionelle brugere af fødevarer, som ikke har råd til at købe bæredygtigt og økologisk. Det er et must i dag. Det er standarden, siger han.

Med navneskiftet har markedspladsen også sat kursen på at gå international med konceptet.

- Vi står foran en funding-runde og en del af vores planer er at ekspandere udenfor Danmarks grænser, måske allerede i 2023, siger Jan Andersen. 

Opdateret 12. apr 2022