Grimme grøntsager får ny chance i Sallings butikker

Bæredygtighed 4. jun 2021 - 4 min læsetid
This describes the image
Skæve agurker og deforme tomater får fremover en ekstra chance på grønthylderne hos Netto, Bilka og Føtex Foto: Salling Group
  • Kunderne kan fremover vælge mellem perfekte eller skæve - men billigere - grøntsager fra producenten Alfred Pedersen & Søn i Salling Groups butikker 

Kunderne i Bilka, Føtex og Netto har nu fået et valg, når det kommer til indkøbet af grøntsager. Leverandøren af grøntsager Alfred Pedersen & Søn har i denne uge (uge 22) lanceret to nye brands: "Pedersens Udvalgte" med grøntsager af højeste kvalitet og det billigere alternativ "Pedersens Fravalgte", der favner de grøntsager, som normalt ville falde i kategorien 2. sortering og i værste fald blive kasseret.

- For os er høj kvalitet essentielt, når vi sammensætter vores udvalg af danske grøntsager, og netop høj kvalitet er dybt forankret hos Alfred Pedersen & Søn. Vi har igennem flere år haft fornøjelsen af at kunne tilbyde vores kunder danske tomater og agurker i topklasse fra Alfred Pedersen og Søn, og vi glæder os til at tilbyde kunderne vores nye serier, som favner både kvalitet og et skarpt fokus på madspild, siger Stephan Bruhn, der er indkøbsdirektør for Frugt & Grønt i Salling Group, i en pressemeddelelse.

Kvalitet til nedsat pris

Kategorien "Pedersens Fravalgte" favner ifølge Mads Pedersen, direktør hos Alfred Pedersen & Søn, en stor del af de 5-10 pct. af virksomhedens produktion, der ikke lever op til de strenge krav for 1. sortering.

- Sammen med Salling Group deler vi ambitionen om at reducere madspild. På kort tid er det lykkedes os at nedbringe vores spild markant, og vi er på nuværende tidspunkt godt på vej mod at halvere vores madspild frem mod 2030. Og med ”Pedersens Fravalgte” tager vi nu endnu et skridt i den rigtige retning, så vi får udnyttet råvarerne til fulde, siger Mads Pedersen.

Han forklarer, at virksomheden gennem tiltag som de nye brands forventer at kunne holde spildet i omegnen af 2 pct., da det skaber en afsætningskanal for især 2. sorteringsprodukterne. Han understreger, at virksomheden ikke kommer til at tjene penge på de grimme grøntsager, da prisen langt fra modsvarer omkostningerne til produktion. Til gengæld får forbrugerne et godt produkt - med skønhedsfejl - til en god pris, mens Alfred Pedersen & Søn får dækket nogle af deres omkostninger og minimerer spildet.

- Tidligere kunne vi sælge en smule af 2. sorteringen, mens 3. sortering røg ud - der var simpelthen ikke et marked for det. Afregningen på "Pedersens Fravalgte" er da også væsentligt lavere - og under produktionspris, så vi har stadig et stærkt incitament for at minimerer spildet i produktionen, selvom vi nu kan sælge dem. I vores optik er der tre vindere i det her: os som producent; forbrugerne, der får en velsmagende vare til lavere pris samt samfundet og den grønne omstilling , siger Mads Pedersen.

Hver anden vil vælge grimme grøntsager    

Hos foreningen Stop Spild Af Mad, der i forvejen har et samarbejde med Alfred Pedersen & Søn, kalder stifter og bestyrelsesformand, Selina Juul, det endnu et skridt i den rigtige retning.

- Kampen mod madspild er et langt, sejt træk, der skal ses på tværs af hele fødevarebranchen. Heldigvis er fødevarebranchen blevet dygtige til at fokusere på at undgå madspild de seneste år. Og forbrugerne har faktisk også de helt rigtige intentioner. Derfor er intelligent produktudnyttelse, som Alfred Pedersen & Søn og Salling Group viser her, nødvendige og inspirerende for såvel forbrugerne som producenter, lyder det.

I en endnu ikke-udgivet undersøgelse udført af Gallup har Stop Spild Af Mad taget temperaturen på danskernes velvillighed til at købe grøntsager, der ikke lever op til de klassiske skønhedsidealer. I den svarer 47 pct., at de gerne vil købe "grimme" 2. sorteringsprodukter, hvis kvaliteten ellers er i orden.

- Det er meget interessant, for det betyder, at der er et marked for disse varer, som vi før bare smed ud. Da vi startede Stop Spild Af Mad for 13 år siden, var den her slags indsatser næsten utænkelige - det har virkelig taget fart, siger Selina Juul med henvisning til, at en lang række dagligvareaktører foruden Alfred Pedersen & Søn i dag har forskellige tiltag mod madspild.

- Danmarks største rodfrugtproducent Danroots sælger i dag grimme gulerødder, Orskov Foods på Fyn laver æblemost af nedfaldsæbler fra private haver og Them Andelsmejeri afsætter "grimme" oste i skæve størrelser gennem Rema 1000. Der er mange eksempler på leverandører, som formår at nedbringe spildet på den her måde - og vi bliver løbende kontaktet af flere, som ønsker at reducere deres madspild. Tiderne er skiftet, og nu kommer de til os, lyder det fra Selina Juul.