Tysk discountkæmpe klar til øget prisfokus

Aldi 16. feb 2022 -
This describes the image
Fem år fik Finn Tang i spidsen for Aldi Danmark, før ejerne i Aldi Nord tog beslutningen om at forlade Danmark efter 45 år på markedet.  Arkivfoto: Ulrik Samsøe Figen
  • Adm. direktør Finn Tang fra Aldi venter, at danskerne øger jagten på billigere varer

Topchefen for den tyske discountkæmpes 190 butikker i Danmark er klar til en tid, hvor kunderne flytter mere af indkøbet over mod tilbud og discount. Det skyldes, at kunderne reagerer på, at inflationen stiger som følge af højere priser på råvarer og energi.

- Der er ingen tvivl om, at prisstigningerne er der i kraft af leverandørleddet – både på danske og udenlandske varer. Intens konkurrence blandt kæderne gør, at kunderne til dels gøres skadesløse med mange tilbudsvarer. Men priserne hæves klart på udvalgte varer, siger adm. direktør Finn Tang fra Aldi Danmark til Finans.dk.

Sidste år har kiosker og små købmænd haft mest medvind, mens der har været dødt løb mellem supermarkeder og discountbutikker. Det fremgår af Danmarks Statistiks seneste brancheindeks for de første 11 måneder i 2021.

Men discountbutikkerne, som har over 40 pct. af dagligvaremarkedet, opruster med nye butikker og moderniseringer.

Finn Tang siger til Finans.dk, at ”nu rykker prisen atter i fokus” og det kan betyde, at ”flere vælger discount mere til igen”.

Ligesom Salling Group og Coop med henholdsvis discountkæderne Netto og Fakta/Coop365 forbereder sig til øget konkurrence med modernisering af deres butiksnet, så er Aldi også godt i gang med en omstilling af sine butikker.  Og den anden tyskejede discountkæde Lidl er i årets første to måneder oppe på fire nye butikker og en genåbning.

Coops formand Lasse Bolander har ved årsskiftet udtalt til Butikslederen, at der i år kommer modvind ovenpå stor medgang for Coop og den øvrige dagligvarehandel under corona. De første indikationer fik Coop i efteråret i fjor, hvor danskerne igen kunne rejse ud og spise ude.

Samtidig forventer Coop, at den stigende inflation får forbrugerne til at søge endnu mere mod discount og vælge de prisbillige varianter i supermarkedet. 

 - Det er scenariet, vi kigger ind i for 2022. Det har vi prøvet før, og vi skal nok klare det, men vi skal være knivskarpe på prisen for at stå distancen, siger han til Butikslederen.

Opdateret 16. feb 2022