Analyse: Aldis lange seje træk
"ALDI BLIVER I DANMARK". Sådan stod der med fed skrift i toppen på den pressemeddelelse, som discountkæden sendte ud for to år siden i forbindelse med lukningen af 32 af kædens butikker.
Dermed afmonterede Aldi ved den lejlighed også klokkeklart alle rygter om, at Aldi kunne være på vej til at opgive Danmark efter 40 år i landet.
I stedet ville kæden investere massivt i butiksnettet for at sikre kunderne bedre indkøbsoplevelser.
I halvandet år har Finn Tang, Lidls tidligere topchef, stået i spidsen for Aldi Danmarks omfattende revitaliseringsplan.
Sidste år blev ca. 50 af kædens 182 butikker fuldt moderniseret, mens øvrige butikker blev omstillet til et light-koncept som led i Aldis nye offensive strategi, der på sigt skal give kæden overskud i Danmark.
Manøvren, der skal gøre Aldi mere tiltrækkende, er bestemt ikke gratis.
Sidste år belastede investeringstrykket Aldis resultat med betydelige driftsomkostninger udover det forventede.
I 2018 kom Aldi Danmark således ud med et nyt rekordunderskud på hele 381 mio. kr.
Underskud er bestemt ikke et nyt fænomen i virksomheden. Sådan har det været i Aldi i ni år i træk, som tilsammen løber op i et minus på mere end 1,9 mia. kr. siden 2010.
Også før den iværksatte revitaliseringsplan har Aldi måttet sluge omfattende, årlige underskud på mellem 250-300 mio. kr.
Det gode spørgsmål er derfor nu, hvornår Aldi igen kan præsentere overskud i Danmark? Og om det nogensinde igen vil lykkedes at skabe et overskud på højde med de 59 mio. kr., som Aldi formåede i 2008?
Nye kunder i butikken
Så længe revitaliseringsplanen foregår, er der bestemt ikke udsigt til plus på Aldi Danmarks bundlinjen lige foreløbig.
Samtidig gør Aldi også klar til at investere i nye butikker, ligesom man har foretaget investeringer i nye folk på hovedkontoret i Albertslund, der skal være med til at løfte Aldi-kæden frem mod bedre tider.
Med så mange efterfølgende trecifrede millionunderskud er det formentligt yderst tvivlsomt, hvor mange flere mio. kr. Aldi kan hente ind ved yderligere effektiviseringer.
I stedet vil ledelsen forsøge at få flere danskere til at gøre deres indkøb i Aldi-kæden og få allerede eksisterende kunder til at hæve kurvstørrelsen.
Og der er i den grad også potentiale for langt større omsætning i Aldis butikker, som tilsammen generede en omsætning på 3,67 mia. kr. sidste år.
Det svarer i runde tal til, at hver Aldi-butik i snit omsatte for lidt mere end 20 mio. kr., hvilket er langt den laveste butiksomsætning blandt aktørerne i dansk dagligvarehandel. Til sammenligning lød omsætningen i en gennemsnitlig Rema 1000 på lidt mere end 47 mio. kr. sidste.
Derfor har Aldi for nyligt lanceret den første landsdækkende tv-kampagne under titlen "Al’di ting du ikke vidste", der skal styrke discountkædens image og danskernes kendskab til et nyt Aldi-koncept med fokus på flere friske varer, flere danske varer og mere økologi.
Finn Tang er sikker på, at alle Aldis tiltag vil lønne sig i flere kunde de kommende år.
Om han får ret, kan kun tiden vise. I sidste ende er det alene kunderne, der bestemmer Aldis skæbne i Danmark, og om kæden igen bliver en overskudsforretning.