Aldis nye butikker leverer tocifrede vækst-procenter
Og gangene er brede: 2,20 meter.
Den nyeste generation af discountkæden Aldis butikker leverer med andre ord en særdeles rummelig oplevelse - ikke mindst når man sammenligner med deres godt slidte forgængere, som i disse år bliver udskiftet i stor stil.
I Roskilde fremstår forskellene mellem den gamle version og den nye særdeles tydeligt, for her ligger den gamle butik stadig som nabo til sin afløser fra eftersommeren 2014 på Søndre Ringvej.
Den nye butik med et salgsareal tæt på 800 kvm. fylder to-tre gange så meget som den gamle butik.
Helt generelt vokser omsætningen også, men dog ikke i samme omfang, når en ny og opdateret Aldi afløser den gamle.
- Det giver en god tocifret vækstprocent i forhold til omsætningen i den gamle butik, når vi udskifter den, siger Volker Kasch, som siden februar har stået i spidsen for Aldi i Danmark.
Af konkurrencehensyn ønsker han ikke at blive mere præcis med hensyn til udviklingen - hverken i butikken i Roskilde eller mere generelt.
Masser af glas og lys
Butikken på Søndre Ringvej bliver af Aldi brugt som en uddannelses- og træningsbutik, og den er på mange måder et udtryk for "state of the art" i kæden. Alligevel er det ikke helt standard-modellen.
- Der er et par atypiske ting ved denne butik. Overbygningen ved indgangen til butikken er meget stor, og der er en hvide murstensvæg på siderne, hvor der typisk er vinduer i næsten hele butikkens højde, siger Volker Kasch.
De meterhøje vinduer gør sammen med ny LED-belysning indkøb i de nye Aldi'er til en meget lys oplevelse, og loftshøjden har også gjort det muligt at blæse farve-fotostaterne af indbydende madvarer så meget op i størrelse, at de tager en fremtrædende plads i helhedsindtrykket.
Aldi går konsekvent til værks og begynder oftest helt forfra med spritnye butikker, frem for at udvide og modernisere de gamle.
Det skyldes dels, at store dele af Aldis danske butiksmasse er forældet. Over 60 pct. af de 225 danske butikker er mere end 10 år gamle.
Over 1100 varer
Men også udviklingen af kædens sortiment i de senere år, hvor antallet af varenumre nu har passeret 1100 med særligt fokus på bl.a. ferskvarer, bake off, økologi samt frugt og grønt, kræver simpelt hen mere plads. Frugt og grønt fylder måske dobbelt så meget som i de gamle Aldi'er.
- Vores frugt og grøntafdeling har fået langt mere karakter af et marked nu, siger Aldis danske topchef og lyder tilfreds.
Men hvor det ferske kød i butikken på Søndre Ringvej nu har 10 meter køler at brede sig på, ser Volker Kasch gerne, at det bliver til 13 meter i næste trin i udviklingen.
De godt 40 varenumre har efter hans opfattelse ikke plads nok til at præsentere sig ordentligt.
Mens fødevarerne har fået mere plads i den moderne udgave af Aldi er det ikke sket på bekostning af kædens traditionelt store udbud af nonfood.
- For os spiller nonfood stadig en meget vigtig rolle med omkring 20 pct. af det samlede salg, siger Kasch.
I den uge, hvor Dansk Handelsblad var med Aldi-toppen i butikken i Roskilde, var det bl.a. el-cykler til nogle tusinde kroner under den gængse markedspris, der tog plads i butikken - og forsiden af ugens tilbudsavis.
- Den er billig, men den kan også køre meget længere på en opladning end nogen anden cykel på markedet. Det er essensen af Aldi-princippet, siger Thomas Bang, som er vicedirektør med ansvar for indkøb i Aldi.
Kontaktløs betaling er på trapperne
Gennem de store fælles indkøb, som moderselskabet Aldi Nord kan generere, har Aldi i Danmark adgang til ny butiksteknologi i stort omfang.
En af de løsninger, som Aldi selv fremhæver som innovativ, er scanningen ved kassen, hvor der sidder to scannere - en lodret og en vandret.
Sammen med tre stregkoder på varerne sikrer det et hurtigere tempo i sammenligning med de situationer hos Aldis konkurrenter, hvor en kassemedarbejder må lede længe for at få scanneren til at ramme koden.
Også kasse-teknologi og kortterminaler er forberedt til, at Aldi kan hoppe med på bølgen med kontaktløs betaling.
Ifølge adm. direktør i Aldi Danmark, Volker Kasch, er det et spørgsmål om en til to måneder, før den rigtige software er klar.
I alle de nyeste butikker har kæden efter mange års modstand overgivet sig til den danske varepaknings-tradition med bagbånd efter kassen. Men de er ikke længere forbeholdt de danske Aldi'er.
- Kassens bagbånd er udviklet her i Danmark. Men nu bliver det også brugt i Aldis butikker i Spanien, fortæller Volker Kasch.
Af Jesper Veber Knudsen
jeve@dhblad.dk
Aldis nye topchef i Danmark, Volker Kasch
Foto: Ulrik Samsøe Figen