Aldi Nord: Det danske dagligvaremarked er ekstremt udfordrende
-
Tysk Aldi-ledelse konkluderer, at der ikke er udsigt til bæredygtig drift i Danmark
Dansk retailekspert undrer sig over, at Aldi Danmark ikke for længst har trukket sig fra det danske marked. Ejeren Aldi Nord erkender, at det danske dagligvaremarked er ekstremt udfordrende.
- Det forholdsvis lille, danske dagligvaremarked er ekstremt udfordrende, især for ikke-danske retailere, og præget af hårdkonkurrence med meget etablerede, indenlandske aktører. Den danske forretning har for os vist langsom vækst og negativ indtjening i flere år, skriver Florian Scholbeck fra Aldi Nords koncernledelse til Finans.dk.
Han tilføjer, at ”vi har set en vis bedring, men ikke nok til at skabe et bæredygtigt overskud”.
Norskejede Rema 1000 køber 114 af 188 Aldi-butikker. Resten lukker i løbet af 2023, hvis ikke de i stedet bliver overtaget af de øvrige konkurrenter i markedet.
Lukningen af Aldi i Danmark burde være sket for flere år siden, lyder vurderingen på Linkedin fra en af dansk dagligvarehandels mest erfarne analytikere; adm. direktør Henning Bahr fra Retail Institute Scandinavia:
- Havde Aldi trukket sig fra det danske marked for fem-seks år siden, ville det være forventeligt og forståeligt. At de gør det nu, virker en smule præmaturt. Kæden har de seneste år investeret stort i nyt hovedkontor og nye butikskoncepter, og mange af de nye Aldi'er er faktisk vellykkede.
Han tilføjer, at det kunne have været spændende at se, hvordan det var gået, hvis den danske afdeling havde fået lov at eksekvere den nye strategi fuldt ud, og havde fulgt den op med en større markedsføringsindsats.
Ifølge Retail Institute Scandinavia kan lukningen af Aldi i Danmark blive en gamechanger på dagligvaremarkedet, hvor Rema 1000 Danmark med en markedsandel på 14,8 pct. og for tiden 361 butikker kan blive en markant udfordrer til Nettos markedsandel på 15,5 pct. med 525 butikker.
Ifølge en analyse af Dagligvarehandlens journalist Søren Tougaard var ”det åbenlyst for enhver, at noget nyt måtte ske”:
- Aldi havde tabt 1,2 mia. kr. i Danmark i perioden 2010-2016. Det seneste beskedne overskud hev kæden hjem i 2009. Både 2018 og 2019 bød på nye rekordunderskud. I 2019 lød det på over en halv milliard. Fra 2017 til 2021 løb underskuddet op i hele 1,95 mia. kr., og ikke meget tyder på forbedringer i 2022. Tværtimod tegner alt til et nyt underskud omkring eller sågar over den halve mia. kr.
- Et overskud lå derfor så fjernt ude i fremtiden - hvis det nogensinde var lykkedes - at Aldi Nords ledelse har valgt den eneste økonomisk fornuftige beslutning: at trække sig fra Danmark for i stedet at fokusere på de øvrige otte markeder, hvor Aldi oplever større vækst.