Aldi med helt nyt discountudtryk
18 måneder efter åbningen af den nye Aldi på Søndergade i Grenaa, er butikken transformeret til en helt ny butik, der har krævet tilvænning for både kunder, medarbejdere og butikschef Admir Demirovic, siden åbningen den 7. oktober.
[caption id="attachment_55342" align="aligncenter" width="968"] Butikschef Admir Demirovic og salgschef for Aldi Haverslev, Nicolai Niemann
Foto: Ulrik Samsøe Figen[/caption]
Investeringen løber op i mere end en mio. kroner, og der er brugt på alt fra nye skabskølere til moderne interiør, nye temaplakater, LED-belysning og et nyt og mere kundevenligt kassesystem med længere bagbånd som de mest iøjnefaldende forandringer. Alt sammen for at fremme eksponeringen og salget.
Og langt de fleste kunder, Dansk Handelsblad møder denne formiddag, er også ganske positive over butikkens nye indretning.
Både over nye detaljer og af den overordnede nyindretning generelt. Den første, nye detalje, kunderne møder, er en kopholder monteret på indkøbsvognen.
Så snart kunderne entreer butikken, kan såvel morgenfriske som eftermiddagstravle tanke en kop økologisk Moreno-kaffe eller en kop kakao.
Kaffen er dog ikke gratis, men koster 5 kr., hvilket øjensynligt holder flere kaffetrængende kunder tilbage, ligesom kaffeautomatens betalingssystem er midlertidig ude af drift, så kunderne i stedet henvises til at betale ved kassen.
Morgenmaden i front
Salgschef for Aldi Haverslev, Nicolai Niemann, beretter om et mindre kaffesalg, og derfor vil tiltaget også hurtigt blive evalueret, påpeger han.
Anderledes efterspørgsel har der til gengæld været i den tilstødende bake-off afdeling, hvor sortimentet er udvidet med 14 nye produkter, og nyt interiør er kommet til, hvilket ifølge salgschefen har sat markant skub i salget, så butikken nu ligger super godt i bake-off salget målt i forhold til kædens øvrige godt 230 butikker.
Samtidig er afdelingen også blevet udvidet med en mindre convenience-afdeling med blandt sandwich, salater og drikke, så dem, der blot skal have lidt til frokost, hurtigt kan komme ind og ud af butikken.
Lige overfor bake-off står de velkendte morgenmadsprodukter.
En ganske anderledes placering end butikkens kunder før har været vant til. - Grundtanken bag indretningen er, at kunderne som det første i butikken møder vores morgenmadsprodukter. Der, hvor de starter deres dag, starter vi vores butik, forklarer Nicolai Niemann, salgschef for Aldi Haverslev.
Mere trafik
Fra morgenmadsområdet fører den bredde indkøbsgang forbi et lille område med ugeblade og aviser, hvorefter kunden møder et stort udvalg af conveniceprodukter.
Herefter følger frugt og grønt-afdelingen og friskvareområdet, der er placeret op ad hinanden, og hvor salgsfremmende skabskølere er med til at give friskvareområdet et mere moderne snit.
[gallery ids="eyJ1cmwiOiJodHRwczpcL1wvZGhibGFkLmRrXC93cC1jb250ZW50XC91cGxvYWRzXC8yMDE2XC8xMVwvYWxkaV9ncmVuYWFfMjlfdXNmLmpwZyIsInRpdGxlIjoiYWxkaV9ncmVuYWFfMjlfdXNmIiwiY2FwdGlvbiI6IiIsImFsdCI6IiIsImRlc2NyaXB0aW9uIjoiIn0=,eyJ1cmwiOiJodHRwczpcL1wvZGhibGFkLmRrXC93cC1jb250ZW50XC91cGxvYWRzXC8yMDE2XC8xMVwvYWxkaV9ncmVuYWFfMjFfdXNmLmpwZyIsInRpdGxlIjoiYWxkaV9ncmVuYWFfMjFfdXNmIiwiY2FwdGlvbiI6IiIsImFsdCI6IiIsImRlc2NyaXB0aW9uIjoiIn0=,eyJ1cmwiOiJodHRwczpcL1wvZGhibGFkLmRrXC93cC1jb250ZW50XC91cGxvYWRzXC8yMDE2XC8xMVwvYWxkaV9ncmVuYWFfMThfdXNmLmpwZyIsInRpdGxlIjoiYWxkaV9ncmVuYWFfMThfdXNmIiwiY2FwdGlvbiI6IiIsImFsdCI6IiIsImRlc2NyaXB0aW9uIjoiIn0=,eyJ1cmwiOiJodHRwczpcL1wvZGhibGFkLmRrXC93cC1jb250ZW50XC91cGxvYWRzXC8yMDE2XC8xMVwvYWxkaV9ncmVuYWFfMTdfdXNmLmpwZyIsInRpdGxlIjoiYWxkaV9ncmVuYWFfMTdfdXNmIiwiY2FwdGlvbiI6IiIsImFsdCI6IiIsImRlc2NyaXB0aW9uIjoiIn0=,eyJ1cmwiOiJodHRwczpcL1wvZGhibGFkLmRrXC93cC1jb250ZW50XC91cGxvYWRzXC8yMDE2XC8xMVwvYWxkaV9ncmVuYWFfMTNfdXNmLmpwZyIsInRpdGxlIjoiYWxkaV9ncmVuYWFfMTNfdXNmIiwiY2FwdGlvbiI6IiIsImFsdCI6IiIsImRlc2NyaXB0aW9uIjoiIn0=,eyJ1cmwiOiJodHRwczpcL1wvZGhibGFkLmRrXC93cC1jb250ZW50XC91cGxvYWRzXC8yMDE2XC8xMVwvYWxkaV9ncmVuYWFfMTBfdXNmLmpwZyIsInRpdGxlIjoiYWxkaV9ncmVuYWFfMTBfdXNmIiwiY2FwdGlvbiI6IiIsImFsdCI6IiIsImRlc2NyaXB0aW9uIjoiIn0=,eyJ1cmwiOiJodHRwczpcL1wvZGhibGFkLmRrXC93cC1jb250ZW50XC91cGxvYWRzXC8yMDE2XC8xMVwvYWxkaV9ncmVuYWFfMDhfdXNmLmpwZyIsInRpdGxlIjoiYWxkaV9ncmVuYWFfMDhfdXNmIiwiY2FwdGlvbiI6IiIsImFsdCI6IiIsImRlc2NyaXB0aW9uIjoiIn0=,eyJ1cmwiOiJodHRwczpcL1wvZGhibGFkLmRrXC93cC1jb250ZW50XC91cGxvYWRzXC8yMDE2XC8xMVwvYWxkaV9ncmVuYWFfMDRfdXNmLmpwZyIsInRpdGxlIjoiYWxkaV9ncmVuYWFfMDRfdXNmIiwiY2FwdGlvbiI6IiIsImFsdCI6IiIsImRlc2NyaXB0aW9uIjoiIn0=,eyJ1cmwiOiJodHRwczpcL1wvZGhibGFkLmRrXC93cC1jb250ZW50XC91cGxvYWRzXC8yMDE2XC8xMVwvYWxkaV9ncmVuYWFfMDNfdXNmLmpwZyIsInRpdGxlIjoiYWxkaV9ncmVuYWFfMDNfdXNmIiwiY2FwdGlvbiI6IiIsImFsdCI6IiIsImRlc2NyaXB0aW9uIjoiIn0=,eyJ1cmwiOiJodHRwczpcL1wvZGhibGFkLmRrXC93cC1jb250ZW50XC91cGxvYWRzXC8yMDE2XC8xMVwvYWxkaV9ncmVuYWFfMDFfdXNmLmpwZyIsInRpdGxlIjoiYWxkaV9ncmVuYWFfMDFfdXNmIiwiY2FwdGlvbiI6IiIsImFsdCI6IiIsImRlc2NyaXB0aW9uIjoiIn0="]
- Butikken sælger flere færdigsalater og oplever et faldende madspild efter vores nye indretning, fortæller Nicolai Niemann.
Butikken tester også en separat køler til fisk, ligesom skabskølere er hængt over frostvarerne for at præsentere varerne synligere og udnytte pladsen optimalt.
I det hele taget er salgsarealet blevet bedre udnyttet, hvor butikken flere steder har fire hylder i stedet for tre, hvilket også har skabt plads til at udvide sortimentet, både af egne mærker og fra mærkevareproducenterne.
- Siden 7. oktober har butikken hævet trafikken med over 20 procent. Derfor vil vi nu måle på, om det er den nye butik, der har skabt den ekstra trafik, eller om det også er pga. markedsføringen, som vi kørte de første to uger, siger Nicolai Niemann.
Udvælgelseskriterier
Sammen med butikker i Fredensborg og Sønderborg er Aldi på Søndergade i Grenå udpeget som testbutik for Aldi Danmark.
Udover den geografiske spredning var kriterierne for testbutikkerne, at de var over 800 kvadratmeter, blandt kædens nye butikker og havde været i drift i mere end et år.
Samtidig så man også på butikschefens og distriktschefens erfaring for at sikre, at de i forvejen havde Aldi-konceptet på rygraden, fortæller Nicolai Niemann.
- Vi er discount i vores filosofi og principper, så vi f.eks. stadig har lave omkostninger. Men kunderne har også en større forventning, når de handler ind i en discountbutik i dag.
Hvor er det så, vi har et udviklingspotentiale? Det er det, vi prøver at finde ud af i vores testbutikker, siger han og giver et eksempel.
- Som testbutik har vi ønsket en stærkere bemanding i butikken. Vi ønsker fire-fem synlige medarbejdere ad gangen. Det har vi i den anden ende også en forventning om, vil booste omsætningen. Men det er givet også et område, vi tilpasser hen ad vejen.
Løbende forbedringer
Tre steder rundt i butikken står de velkendte "happy or not"-standere, hvor kunderne kan give deres umiddelbare respons.
Ifølge Nicolai Niemann er over 90 procent af kunderne enten tilfredse eller meget tilfredse.
Umiddelbart kan det være svært at måle, hvad kunderne er tilfredse eller utilfredse med.
Og derfor ønsker salgschefen, at butikken stiller mere uddybende spørgsmål til kunderne undervejs i testforløbet, der strækker sig over et halvt år.
Derudover fremhæver salgschefen også den løbende feedback, butikkens medarbejdere hele tiden modtager fra kunderne.
- I vores bake-off skifter vi de høje kanter ud med nogle lavere, så kunderne har nemmere ved at komme til. Og så skal engangshandskerne også være placeret flere steder, ligesom flere kunder har efterlyst tange til brød og kager. Vi laver hele tiden nye tiltag, der gør det lettere for vores kunder, fortæller Nicolai Niemann.