Privatejet jysk kæde vækster og øger overskud med 13 mio. kr.

ABC Lavpris 26. jan 2021 -
This describes the image
Ejvind Okholm har været adm. direktør for ABC Lavpris siden 1993 Foto: Helle-Karin Helstrand
  • Den familieejede supermarkedskæde ABC Lavpris med 14 butikker i Jylland og på Fyn har landet et overskud på godt 47 mio. kr.

Supermarkedskæden ABC Lavpris, der har 14 butikker fordelt i Jylland og på Fyn, har netop offentliggjort et stærkt, samlet regnskab for butikker og hovedkontor for det seneste regnskabsår, der løber fra 1. okt. 2019 til 30. sep. 2020.

Det samlede resultat for hele kæden viser et overskud efter skat på godt og vel 47 mio. kr., og det er 13 mio. kr. bedre end året før, lyder det i en pressemeddelelse fra kæden.

Omsætningen er steget fra ca. 1,3 mia. kr. med moms til knap 1,5 mia. kr.

Ejvind Okholm, der har været adm. direktør i ABC Lavpris siden 1993, giver corona-pandemien en del af æren for væksten, som ledelsen kalder meget tilfredsstillende.

- Omsætningen er vækstet en del og især fra starten af marts og frem har vores kunder puttet en del mere i vognene, siger Ejvind Okholm i pressemeddelelsen.

ABC Lavpris åbnede for godt tre år siden en butik i Randers, og til foråret begynder byggeriet af en ny butik i Fredericia. Byggeriet er udsat på grund af pandemien, men nu er planen, at butikken skal åbne i foråret 2022.

Men der skal også ske noget i de eksisterende butikker.

- I år får vi nyt IT-system samt nyt udstyr ved alle kassesluser, og der er bestilt helt nye CO2 køle og fryseanlæg til yderligere to butikker. Når disse to anlæg er i drift, vil 9 af vores 14 butikker køre med de nye moderne anlæg, siger Ejvind Okholm i meddelelsen.

På grund af forventning om et lille fald i omsætningen samt større investeringer forventer ledelsen et resultat på et lidt lavere niveau i det kommende regnskabsår, der løber fra 1.10.2020 til 30.9.2021.

- 2020 har været et ekstraordinært travlt år. Vi har kun kunnet klare os igennem de travle perioder, fordi vi har et fantastisk dygtigt og velvilligt personale, der har ydet en meget stor indsats især med at leve op til de mange nye retningslinjer til detail. De har samtidig arbejdet for vores mission: ”Gennem et stærkt sammenhold og klare menneskelige værdier, skaber vi de bedste kundeoplevelser og gode langsigtede resultater”. Kombinationen af vores fantastiske koncept og de allerbedste medarbejdere gør, at vi ser positivt på de kommende år, siger Ejvind Okholm.             

Opdateret 27. maj 2021